Articole

Femeia puternică și alte bazaconii: Mi-am petrecut ultimii 41 de ani de viață primind același sfat

8 martie 2021  |  3 min

Nu știu alții cum sunt, dar eu mi-am petrecut ultimii 41 de ani de viață primind același sfat din toate părțile, de la familie și prieteni, la colegi sau tovarăși ocazionali de carieră sau de drum: „Nu mai fi așa sensibilă!“ Cu timpul, am ajuns să cred că sensibilitatea este o slăbiciune, un defect care trebuie ascuns în spatele unei mine hotărâte, o meteahnă care te împiedică să urci pe scara socială dominată de doamne de fier, binecuvântate de natură cu darul cutezanței și al emfazei.

În clasele primare, când asistentele din școală ne luau pe rând la împuns pentru vaccinările copilăriei, eu, cea mai departe de a fi „bărbată“ din generația mea, eram oferită ca prim „voluntar“ de doamna învățătoare – mă scotea în fața clasei lividă, tremurând din toți rărunchii, cu speranța că această acțiune de șoc mă va lecui de păcatul sensibilității. Pentru mine, erau momente de groază, pentru colegii mei – erau clipele unui spectacol grotesc, în care mă urmăreau schimonosindu-mă în fel și chip, cu lacrimile șiroindu-mi pe obraji, în timp ce tovarășa îmi poruncea să zâmbesc, ca să-i încurajez pe ceilalți. La finalul acestei scenete, învățătoarea declama încântată: „Ați văzut că nu doare?! Viorela, care e cea mai sensibilă, a trecut de vaccin cu zâmbetul pe buze!“ Halal zâmbet! Copiii se lipeau mai tare cu spatele de bancă, gândindu-se la rictusul meu sinistru, în timp ce în fața clasei erau scoase la vaccinare celelalte colege cu care împărțeam topul sensibilității. Până la final, chiar și cei mai curajoși copii din clasă își pierdeau toate resursele de bărbăție și se bălăceau în aceeași baltă de lacrimi, frică și spirt.

O fărâmă de amintire poate deveni emblematică pentru nenumărate situații în care normele și standardele perpetuate de societate ne obligă să jucăm sceneta „femeii puternice“ în timp ce ne zbatem să aducem la tăcere depresii, angoase și drame care urlă dezlănțuite din interior. Lupta pentru egalitatea între sexe a anulat dreptul la vulnerabilitate, aruncând emoțiile în derizoriu și promovând ca model social imaginea femeii atotputernice, care se ia la trântă cu bărbații pentru posturi de management, care naște pe drumul spre birou și își înțarcă pruncii la 2 luni ca să revină pe baricade la muncă. Niște acțiuni la limita inconștienței au fost legitimate ca repere sociale pe măsură ce s-a pus semnul egal între profesionalism și neglijarea vieții personale, rolul de mamă fiind aruncat într-un colț, la categoria șamd. Să „rupi ușa“ la terminarea programului ca să-ți ridici copilul de la creșă sau ca să ajungi la o serbare de 8 Martie sunt acțiuni care pot fi etichetate ușor ca slăbiciuni pentru că femeia modernă și puternică nu are casă și masă, idealuri domestice privite dezaprobator, ci are deadline-uri și target-uri, rapoarte și întâlniri urgente, talentul de multitasking și de multimasking a nevoilor emoționale.

Privind retrospectiv la ce am făcut cu viața mea în ultimii 20 de ani, poate că adevărata forță este, de fapt, să ieși din acest stereotip. Să ai curajul să-ți iei timpul înapoi, să ai libertatea să recunoști că nu mai poți, să sfidezi tabu-uri despre sănătatea emoțională și să accepți că este normal să ai limite pe care nu le poți depăși. Când mama se stingea ușor și eu gonean înnebunită de durere între spital și serviciu, o colegă mi-a spus admirativ că sunt „superstrong“. Am zâmbit cu același rictus din clasele primare: nu-mi doream să fiu puternică, voiam să nu mai scriu prezentări în Salvare sau lângă patul mamei care mai murea în fiecare zi câte puțin. Nu știu dacă voi achita vreodată prețul plătit pentru a rămâne „superstrong“. Dar oricât aș detesta discursurile motivaționale, mi-am creat un îndemn cu care merg înainte: Fii sensibilă… ca să nu te pierzi de tot!

La mulți ani cu emoții și autenticitate, eternule feminin!

Florin Negruțiu
Co-fondator @ Republica.ro

"

După o carieră impresionantă la ProTV, liderul pieței media din România, Viorela s-a alăturat platformei noastre în calitate de contributor la începutul anului 2018. Colaboratorii noștri sunt personalități remarcabile în domeniul lor de activitate, oameni care au un cuvânt de spus și știu cum să-l spună. Viorela este foarte dedicată susținerii cauzelor sociale în care crede, având capacitatea de a pune lucrurile în perspectiva corectă și de a scrie și documenta povești captivante. Ea abordează problemele sensibile cu empatie, atenție la detalii și reușește să transforme faptele și statisticile în povești puternice.

Viorela Mihai
Viorela Mihai
Consultant de marketing și comunicare, cu focus pe strategii de branding, creație și dezvoltare conținut. Scenarist din pasiune, copywriter din vocație, povestaș din bucuria de a întâlni oameni de …

Articole recomandate

3 iunie 2019

Cu ce am rămas după plecarea Papei

Înainte să împlinim 100 de ani, am trimis două mesaje: unul lui John Oliver, comediantul de pe HBO, și altul Papei Francisc. Atinsesem un paroxism al frustrării, mă curta perfid depresia pesedistă de centenar, și atunci m-am gândit la cele două stări care ar fi putut aduce puțină lumină în bezna solemnistă a aniversării din...
Citește mai mult
22 iulie 2019

Zecele imperfect

Zecele meu nu este perfect. Nu are postură, echilibru sau siguranță deplină. Nu evoluează la sol cu spatele drept și cu pieptul înainte. Nu plutește elegant deasupra bârnelor. Zecele meu este șchiop și se zbate între paralele: lumea de afară și lumea dinăuntru. Lumea cu relații și bănci unde se împrumută succesul și lumea simplă,...
Citește mai mult
1 decembrie 2020

Profesiunea mea, televiziunea: Un brand care confiscă Ziua Națională devine parte din istorie

În 2004, am primit unul dintre cele mai ciudate brief-uri de creație: să inventez pentru un promo de știri niște scrisuri mai dificil de decriptat pentru telespectatorul obișnuit; niște cuvinte care să-l intrige, să-l scoată din starea de cartof de canapea și să-l oblige pentru un moment să-și pună niște întrebări despre „ce a vrut...
Citește mai mult

Te invităm să colaborăm.

SERVICIILE NOASTRE

Producție TV

Producție TV

  • Servicii de creație pentru dezvoltarea formatelor tv inovatoare
  • Formarea și coordonarea echipei de producție
  • Crearea identității de brand a produselor media
  • Producția campaniilor de lansare a diferitelor proiecte multimedia
  • Servicii de branding și rebranding pentru industria de broadcasting
•••
Branded content

Branded content

  • Propuneri concepte pentru media clasică sau platforme digitale (audio, video, editorial, serii de interviuri)
  • Dezvoltare formate creative de publicitate (în funcție de mediu, obiectivele de business și target)
  • Scenarii de branded entertainment
  • Organizare și coordonare producție și postproducție
•••
Corporate video production

Corporate video production

  • Dezvoltarea de concepte și formate pentru campanii de imagine B2B sau B2C (campanii video, editoriale sau serii de interviuri)
  • Servicii de creație și producție pentru produse de content marketing
  • Campanii de employer branding
  • Campanii de conștientizare sau educative croite pe o temă relevantă pentru companie (propunerea și producția formatului potrivit, în funcție de target și obiective)
  • Produse video pentru self-marketing
•••
Marketing și branding

Marketing și branding

  • Definirea manualului de brand și a identității brandului
  • Livrarea de campanii de imagine la cheie : de la concept, la execuția audiovideo a materialelor de promovare
  • Conceperea campaniilor de promovare pentru lansări, aniversări de brand sau evenimente speciale
  • Campanii de follow-up
•••
Campanii sociale

Campanii sociale

  • Servicii de creație și producție video pentru campanii de CSR
  • Conceperea campaniilor de donații pentru ONG-uri
  • Realizarea de campanii aniversare sau sezoniere
  • Creare de conținut pentru paginile sociale
  • Implicarea în campanii editoriale
•••
Live entertainment

Live entertainment

  • Propuneri concept și scenariu eveniment
  • Coordonarea echipei de producție
  • Regie eveniment
  • Promovare eveniment
  • Susținere campanie de follow-up