Articole

O seară în viitor alături de Code4Romania: „Noi suntem cei pe care i-am așteptat dintotdeauna.”

4 septembrie 2020  |  4 min

Într-un apartament din Maastricht, Olanda, Bogdan Ivănel și doi prieteni s-au adunat în 2015 motivați de convingerea absolută că trebuie „să schimbe ceva“. Era noiembrie, după tragedia din Colectiv. Doctor în drept, Bogdan s-a gândit imediat la locul în care cetățeanul împarte dreptate: secția de votare. Fără a fi un expert în tehnologie, în minte i-a încolțit o întrebare: „Și dacă am face o aplicație?“ Aceasta a fost scânteia care a generat prima aplicație a viitoarei organizații Code for Romania, „Monitorizare Vot“, folosită pentru a supraveghea buna desfășurare a procesului de vot începând cu alegerile parlamentare din 2016.

Atunci, la o primă strigare, într-o singură zi, peste 400 de voluntari din domeniul IT, români răspândiți pe toate meridianele, au răspuns chemării de a lucra pro-bono pentru dezvoltarea de soluții digitale menite să rezolve problemele stringente ale societății. Astăzi, după un mandat de 4 ani de inovație, Code for Romania este cea mai mare organizație de tehnologie civică din România și una dintre cele mai mari din lume. O comunitate de peste 1600 de idealiști în acțiune a fost reunită în mod admirabil și exemplar de o misiune ambițioasă: să construiască o lume mai bună, made in Romania, cu ajutorul tehnologiei.

Olivia Vereha, COO-ul organizației și sufletul comunității de voluntari, îmi mărturisește că 15% dintre ei lucrează din diaspora. „Este modul lor de a ajuta societatea românească, chiar dacă au lăsat-o în urmă.“ Apelez la clișeul clasic cu „dacă s-ar întoarce valorile acasă…“. Elegant și echilibrat, Bogdan îmi spune că aceasta este o abordare eronată. În viziunea lui, România trebuie să învețe să funcționeze ca „stat diasporic“, la fel cum au făcut țări precum Italia sau Spania. Code for Romania demonstrează că se poate, sincronizând munca a sute de specialiști, pe diferite fusuri orare, din dorința de a trata România cu soluții digitale scalabile, eficiente și relevante pentru problemele actuale ale societății.

„Noi suntem cei pe care i-am așteptat dintotdeauna.“ Acesta este crezul care-i mână în nenumărate ore de muncă pro-bono, indiferent de vremuri. Le spun că în momentul în care s-a declanșat panica și demența coronavirus în România, știrile despre aplicațiile dezvoltate de ei peste noapte au fost printre veștile cele mai bune, aducătoare de speranță. În jeluiala generală, sub potopul de informații contradictorii, Code for Romania și-au adunat mințile și s-au gândit rapid, strategic și temeinic, cum pot să ajute cetățenii să navigheze prin furtuna incertitudinii. Astfel, au apărut aplicațiile Știri oficiale, Date la zi, Stăm acasă, Ce trebuie să fac, Diaspora HUB, RO Help și Cine ce face. Îi întreb zâmbind dacă au primit un brief de la Guvern. Dana Pascu, CFO, îmi răspunde că într-un ONG nu se lucrează după brief sau job description. Are ani buni de strategie de comunicare în spate și un scop uriaș: de a implementa un mod mai bun, mai transparent și mai documentat de a se face campanii de responsabilitate socială (CSR) în România, cu impact real la nivelul societății și al sistemului și cu rezultate măsurabile pe termen lung.

„Pe termen lung“, în țara gândurilor scurte, cu efect imediat, este o sintagmă pe care o auzi foarte rar. „Strategie“ și „termen lung“ sunt noțiuni care odată cu criza din 2008 par să fi dispărut din mentalul colectiv. Dar oricât de grăbiți ar fi să schimbe România în bine punând tehnologia la dispoziția societății civile, Dana, Olivia și Bogdan știu că pentru construirea de soluții eficiente și viabile este nevoie în primul rând de cercetarea în detaliu a problemelor sociale ale României. Astfel, în aprilie 2019 s-a născut programul Civic Labs, un concept inovator, generator de soluții de tehnologie civică la cheie, testate și validate cu beneficiari și utilizatori reali după luni de cercetare calitativă și cantitativă, bazată pe colaborarea dintre instituții, experți, companii și societate civilă. Identificând cele mai presante domenii din problemele României, de la sănătate, educație și mediu, la grupuri vulnerabile, implicare civică și transparență, oamenii de la Code for Romania au realizat într-un an o cercetare socială complexă, obiectivă, în detaliu: seturile de date analizate de specialiști, precum și zecile de interviuri în profunzime reprezintă un efort impresionant de a oferi societății soluții eficiente și cât mai relevante. Când îmi povestește despre Civic Labs, ochii lui Bogdan strălucesc atât de entuziasm, cât și de frustrare: peste 60 de aplicații ready-to-use în domenii precum violența domestică, sănătatea mamei și a copilului, pregătirea resurselor umane în educație, poluare, pregătire și răspuns în situații de urgență, acces la legislație și date deschise își așteaptă încă finanțatorii și implementatorii.

„Bugete de CSR există, dar mai avem mult de progresat în ceea ce privește modul în care se fac call-urile și se aleg proiectele pentru finanțare.“ Evident, este nevoie de continuitate în susținerea unor cauze și comunități vulnerabile dacă vrei ca societatea să beneficieze de schimbări strategice reale, precum și de sprijin specializat pe parcursul proiectelor, inclusiv în faza de monitorizare și de evaluare. Code for Romania sunt pregătiți să ofere toate aceste resurse: o poveste de succes à la Sillicon Valley, pornită dintr-un apartament departe de casă, este scrisă departe de lumina reflectoarelor de niște tineri vizionari care-și pun în practică idealul unei societăți mai funcționale cu ochii deschiși spre soluții pe termen lung, spre un viitor căruia îi inventează prototipuri și un design mai prietenos în fiecare zi.

În acest viitor, când vom mai fi tentați de lamentații și de văicăreală, să ne amintim de marea lecție Code for Romania: „Noi suntem cei pe care i-am așteptat dintotdeauna”.

Florin Negruțiu
Co-fondator @ Republica.ro

"

După o carieră impresionantă la ProTV, liderul pieței media din România, Viorela s-a alăturat platformei noastre în calitate de contributor la începutul anului 2018. Colaboratorii noștri sunt personalități remarcabile în domeniul lor de activitate, oameni care au un cuvânt de spus și știu cum să-l spună. Viorela este foarte dedicată susținerii cauzelor sociale în care crede, având capacitatea de a pune lucrurile în perspectiva corectă și de a scrie și documenta povești captivante. Ea abordează problemele sensibile cu empatie, atenție la detalii și reușește să transforme faptele și statisticile în povești puternice.

Viorela Mihai
Viorela Mihai
Consultant de marketing și comunicare, cu focus pe strategii de branding, creație și dezvoltare conținut. Scenarist din pasiune, copywriter din vocație, povestaș din bucuria de a întâlni oameni de …

Articole recomandate

23 aprilie 2024

Zepelin Media, câștigătoare la Gala Premiilor „Acceleratorul de Întreprinderi Sociale“

La Gala Premiilor „Acceleratorul de Întreprinderi Sociale“, parte a Conferinței Europene de Economie Socială “Enterprising for Tomorrow”, Zepelin Media a fost desemnată câștigătoare la categoria „Furnizori de servicii suport pentru economia socială“ în urma voturilor publicului. Gala „Acceleratorul de Întreprinderi Sociale” a fost una dintre activitățile proiectului SEEDing – Enterprising for Tomorrow, co-finanțat prin Granturile Norvegiene și...
Citește mai mult
13 august 2023

După 25 de ani. Clujul, atunci și acum. Confesiunea unui „muschetar” venetic.

Articol publicat inițial de Republica Am plecat din Cluj în 1998, lăsând în urmă un oraş cu clădirile spoite pentru ochii superficiali ai lumii şi băncile văcsite în culorile tricolorului, ca să-ți poți aşeza patriotic dosul fredonând liniştit “noi suntem români”. Am plecat să fac Teatrologie la Bucureşti din “oraşul în care nu se întâmpla...
Citește mai mult
24 februarie 2020

„Fă, tu știi cine-i ăsta? Ăsta-i fundalul de la ProTV!”

Când era în liceu și a fost îndemnat să dea la IATC, a întrebat „ce-i aia?” – suna ca ITB, a crezut că e ceva cu mașini. Valentin Teodosiu, pe atunci „un elev tâmpit cu talent”, voia să dea la engleză. În ’73, a dat admitere la Institutul de artă teatrală și cinematografică din București...
Citește mai mult

Te invităm să colaborăm.

SERVICIILE NOASTRE

Producție TV

Producție TV

  • Servicii de creație pentru dezvoltarea formatelor tv inovatoare
  • Formarea și coordonarea echipei de producție
  • Crearea identității de brand a produselor media
  • Producția campaniilor de lansare a diferitelor proiecte multimedia
  • Servicii de branding și rebranding pentru industria de broadcasting
•••
Branded content

Branded content

  • Propuneri concepte pentru media clasică sau platforme digitale (audio, video, editorial, serii de interviuri)
  • Dezvoltare formate creative de publicitate (în funcție de mediu, obiectivele de business și target)
  • Scenarii de branded entertainment
  • Organizare și coordonare producție și postproducție
•••
Corporate video production

Corporate video production

  • Dezvoltarea de concepte și formate pentru campanii de imagine B2B sau B2C (campanii video, editoriale sau serii de interviuri)
  • Servicii de creație și producție pentru produse de content marketing
  • Campanii de employer branding
  • Campanii de conștientizare sau educative croite pe o temă relevantă pentru companie (propunerea și producția formatului potrivit, în funcție de target și obiective)
  • Produse video pentru self-marketing
Marketing și branding

Marketing și branding

  • Definirea manualului de brand și a identității brandului
  • Livrarea de campanii de imagine la cheie : de la concept, la execuția audiovideo a materialelor de promovare
  • Conceperea campaniilor de promovare pentru lansări, aniversări de brand sau evenimente speciale
  • Campanii de follow-up
•••
Campanii sociale

Campanii sociale

  • Servicii de creație și producție video pentru campanii de CSR
  • Conceperea campaniilor de donații pentru ONG-uri
  • Realizarea de campanii aniversare sau sezoniere
  • Creare de conținut pentru paginile sociale
  • Implicarea în campanii editoriale
•••
Live entertainment

Live entertainment

  • Propuneri concept și scenariu eveniment
  • Coordonarea echipei de producție
  • Regie eveniment
  • Promovare eveniment
  • Susținere campanie de follow-up