Articole

Tracy Chapman și Luke Combs, momentul Grammy care a suspendat timpul în miracolul regăsirii. Autostop la intersecția emoțiilor și a generațiilor

7 februarie 2024  |  2 min
Foto – Facebook Tracy Chapman Online

În bibliotecă, pe un raft ascuns de privirile iscoditoare care ar putea rătăci prin sufragerie, stau înșirate în carcase adesea crăpate niște casete din anii ‘90. Pe coperțile ce trag cu nesaț să îngălbenească pe un raft vecin cu Márquez, Camus, Kafka și Dostoievski, stau scrise de mână dedicații, declarații sau meșteșugite urări. Descind dintr-o epocă în care, dacă îi „făceai“ cuiva o casetă, nu scriai neapărat pe ea numele artistului sau al albumului, ci mai degrabă îi lăsai destinatarului un panseu, o metaforă, niște versuri, semnate apăsat și prelung. Recunosc casetele cu Leonard Cohen, The Doors, Bob Dylan sau Tracy Chapman după scrisul de mână al prietenilor mei din liceu sau al iubirilor aprinse vremelnic în tabere de vară, la gura focului, unde se fredonau versuri legendare și se descopereau zei noi.

Cel mai frumos cadou pe care-l puteai face la mijlocul anilor ’90 era muzica. Muzica „customizată“, pentru că arareori cumpăram casete gata făcute. Prietenia se exprima în melodiile alese bucată cu bucată, imprimate special la casetofonul dublu, care împreună alcătuiau o stare, un mesaj, o atitudine de viață. Sunt anii care au dat playlist-urile adevărate ale tranziției, într-un mix lacom de generații și de voci. Posturile radio trebuiau să țină pasul cu această frenezie a libertății de a descoperi muzica interzisă a ultimilor 50 de ani. Primii DJ ai radioului liber de după Revoluție au fost niște adevărați arheologi: „săpau“ necontenit după muzică, artiști și formații, pe care noi, la 14 ani, îi așteptam cu aviditate, ca niște copii hămesiți de melos și ritm. Și chiar dacă muzica împărțea tranșant lumea noastră în „metaliști“ cu „matrițe“ cusute pe geacă, în „depeșari“ cu blugii largi, măturând trotuarele, sau în „hipioți“ cu „țoalele“ curgând pe ei odată cu șuvițele lor lungi, aveam mereu dorința de a descoperi cine sunt cei care acompaniaseră vremurile în toți anii în care noi și părinții noștri fuseserăm forțați să ascultăm același refren odios și alienant.

La premiile Grammy din acest an, Tracy Chapman a urcat pe scenă după o pauză de mulți ani pentru a cânta alături de Luke Combs una dintre melodiile sale de referință, Fast Car. În urmă cu 35 de ani, Tracy Chapman a cântat pentru prima dată acest cântec la premiile Grammy din 1989, când a câștigat premiul pentru cea mai bună voce pop feminină. „A cântat“ este puțin spus pentru că Tracy nu cântă, ea povestește, la o chitară, despre revoluții, libertate, noi începuturi și o mașină rapidă, care te poate conduce peste amintiri, înapoi și înainte, ca și cum timpul ar fi doar o linie discontinuă între trecut și prezent. După seara de duminică, melodia Fast Car și primul ei album au ajuns pe primul loc în topurile ITunes din Statele Unite. Mi-am scos caseta din raft și am găsit pe ea dedicația de la Cristi, un băiat din Oradea care în 1996 s-a suit în mașina lui rapidă și a dat o fugă până la Cluj, să-mi aducă o casetă cu Tracy Chapman, pe care reunise lista lui personală de greatest hits. Este unul dintre puținele momente în care am răscolit raftul cu amintiri imprimate pe bandă. Dar așa cum David Letterman și-a dorit să încheie ultimul lui show de la CBS cu Tracy Chapman „povestind“ la chitară Stand by Me, tot așa mi-am îngăduit și eu un moment îndelung de slăbiciune, în nostalgia regăsirii într-unul dintre cele mai frumoase cadouri pe care le-am primit vreodată: coloana sonoră a libertății din ultimul an de liceu.

Foto – Facebook Tracy Chapman Online
Viorela Mihai
Viorela Mihai
Consultant de marketing și comunicare, cu focus pe strategii de branding, creație și dezvoltare conținut. Scenarist din pasiune, copywriter din vocație, povestaș din bucuria de a întâlni oameni de …

Articole recomandate

18 noiembrie 2023

„Cavalerii“ incluziunii sociale: Special Olympics România, decorați pentru puterea transformatoare a implicării și a sportului

În 2005, ProTV intra în anul aniversar 10. Noi, echipa de creație, am intrat în brainstorming în ianuarie şi am mai ieşit la final de lună decembrie, în clinchet de zurgălăi şi de creiere stoarse dincolo de epuizare. Să ții pasul cu Adrian Sârbu era un cantonament al autodepăşirii, trăit într-un bildungsroman presărat cu ședințe...
Citește mai mult
4 august 2020

Covida Loca: Boala libertăţii iresponsabile

Într-o clinică privată, o doamnă în miezul vieții se fâțâie cu masca pe bărbie. Politicos, i se atrage atenția că masca trebuie purtată peste nas. – Deaaaa, spune cu lehamite, dând din mână superior și cu scârbă, în semn de „mai lasă-mă!“. Tânără și perseverentă, fata care ia febra la intrare nu renunță. – Doamnă,...
Citește mai mult
24 martie 2020

„Stați acasă, dar cu ședințe neanunțate!”

La final de februarie, când m-am întors de la Madrid, în avion am nimerit un loc pe scaunele de lângă ieșirea de urgență. Înainte de a decola, am fost întrebați dacă suntem de acord să ajutăm echipajul la evacuarea pasagerilor în cazul unei situații de urgență. „NU!‟, a strigat prompt un june îmbibat excesiv în...
Citește mai mult

Te invităm să colaborăm.

SERVICIILE NOASTRE

Producție TV

Producție TV

  • Servicii de creație pentru dezvoltarea formatelor tv inovatoare
  • Formarea și coordonarea echipei de producție
  • Crearea identității de brand a produselor media
  • Producția campaniilor de lansare a diferitelor proiecte multimedia
  • Servicii de branding și rebranding pentru industria de broadcasting
•••
Branded content

Branded content

  • Propuneri concepte pentru media clasică sau platforme digitale (audio, video, editorial, serii de interviuri)
  • Dezvoltare formate creative de publicitate (în funcție de mediu, obiectivele de business și target)
  • Scenarii de branded entertainment
  • Organizare și coordonare producție și postproducție
•••
Corporate video production

Corporate video production

  • Dezvoltarea de concepte și formate pentru campanii de imagine B2B sau B2C (campanii video, editoriale sau serii de interviuri)
  • Servicii de creație și producție pentru produse de content marketing
  • Campanii de employer branding
  • Campanii de conștientizare sau educative croite pe o temă relevantă pentru companie (propunerea și producția formatului potrivit, în funcție de target și obiective)
  • Produse video pentru self-marketing
Marketing și branding

Marketing și branding

  • Definirea manualului de brand și a identității brandului
  • Livrarea de campanii de imagine la cheie : de la concept, la execuția audiovideo a materialelor de promovare
  • Conceperea campaniilor de promovare pentru lansări, aniversări de brand sau evenimente speciale
  • Campanii de follow-up
•••
Campanii sociale

Campanii sociale

  • Servicii de creație și producție video pentru campanii de CSR
  • Conceperea campaniilor de donații pentru ONG-uri
  • Realizarea de campanii aniversare sau sezoniere
  • Creare de conținut pentru paginile sociale
  • Implicarea în campanii editoriale
•••
Live entertainment

Live entertainment

  • Propuneri concept și scenariu eveniment
  • Coordonarea echipei de producție
  • Regie eveniment
  • Promovare eveniment
  • Susținere campanie de follow-up