Articole

Tu când ai fost cel mai liber?

1 august 2019  |  3 min

„În decembrie 1989, când mergeam spre Piața Universității, lumea era a mea – erau arme și gloanțe în jur, dar eu mă simțeam cel mai liber om din lume. Acest moment mi-a rămas în ADN.”

Așa a început Oana Pellea să ne vorbească despre libertate, cu lacrimi în suflet și zâmbet în ochi, în decorul natural în care tatăl ei filma odinioară „Mihai Viteazul”.

Am urcat în Cetatea Râșnov și m-am așezat în primul rând, înaintea tuturor, ca să o pot privi direct în ochi, să-i capturez fiecare clipire și fiecare freamăt de emoție. Invitată de organizatorii Festivalului de Film și Istorii de la Râșnov, Oana Pellea s-a așezat pe un scaun în fața noastră și ne-a privit pe toți și pe fiecare, ca și cum ar fi încercat să ne cuprindă în inima ei mare. Îi știi vocea, îi știi stilul, dar e imposibil să-ți imaginezi că în 60 de minute, răscolind amintiri și sentimente, veți plânge și veți râde împreună, cu senzația că vă cunoașteți de-o viață.

Într-o seară de iulie, alungând norii și ploaia, Oana Pellea ne-a jucat cu generozitate filmul clipelor ei supreme de libertate. Ne-am lăsat proiectați în trecutul și în visurile ei, iar ea ne-a invitat fără șovăire să-i străbatem gândurile, temerile și trăirile cele mai intense.

„Oana, când ai fost tu cea mai liberă?”

Primul moment evocat a fost Revoluția, cu frica și bucuria, cu violența și speranța, cu oalele de sarmale gătite pentru soldați, refuzate brutal de teamă că pot fi otrăvite. Studenții de pe platoul cetății o ascultă cu ochii mari și o roagă să le spună mai multe despre ce a simțit la Revoluție. Vor să știe și să înțeleagă, poate acasă părinții lor nu le-au povestit niciodată ce a fost în sufletul și mintea lor când au devenit pentru prima dată oameni liberi.

„Am simțit așa, ca o descătușare. Și am înțeles cât de importante sunt opțiunile lui ACUM: alegerile pe care NOI le facem, zi de zi.”

Oana Pellea este cea mai liberă pe scenă, nu în viață. Acolo, trăind în alt timp, în altă realitate, plonjează în miracol în fiecare seară. La final de spectacol, când aripile i se topesc și cade precum Icar înapoi în realitate, devine vocea intransigentă a conștiinței noastre – chiar dacă primește în fiecare zi amenințări, continuă să denunțe clasa politică de corupți și incompetenți care guvernează cu cinism disperările noastre. În ultimii doi ani, a susținut protestele, a menținut speranța, chiar dacă și ea s-a gândit pentru prima dată în viață să plece din țară.

„Visul, gândul, speranța – nu au cătușe.”

Cu această convingere, Oana Pellea a ales să rămână acasă și să lupte în continuare.

„Nici acum nu știm ce înseamnă să fim liberi… și ce să facem cu libertatea.”

Pentru Oana Pellea, o Românie cu adevărat liberă este o Românie educată – o țară care își acordă libertatea de a înțelege.

La scurt timp după ce am ascultat-o pe Oana, România s-a transformat într-o mare tragedie și a demonstrat încă o dată că a înțeles prea puțin. E ușor să te vinzi pe un kilogram de zahăr și o sticlă de ulei. E simplu să te refugiezi în fortărețe de sticlă, după ziduri corporatiste păzite de sloganul „nu-mi pasă”. E firesc să vrei să fugi, oriunde în lume, pentru a-i acorda copilului tău o șansă în plus. Dar e al naibii de greu să trăiești cu gândurile și speranțele descătușate când libertatea îți este guvernată prin ordonanțe de urgență de niște călăi.

Toate piețele, toate marșurile, din toate orașele, mi-au rămas în ADN, ca țipăte disperate pentru demnitatea subjugată de a fi om. După 30 de ani de la momentul suprem de libertate al Oanei Pellea, suntem încă atât de mutilați de gândire și de empatie, încât în tragedia numită România avem nevoie permanent de un cor antic, în stradă sau pe trepte de ministere, care să ne scutere de ignoranță și să ne cânte durerile când ardem de vii sau murim cu Poliția la poartă.

„Visul, gândul, speranța – nu au cătușe.”

Zepelin Media
Zepelin Media
Suntem ZEPELIN MEDIA, un hub de producție video, creație de conținut, consultanță de marketing și strategie de brand. Livrăm proiecte de conținut sau promovare la cheie, de la concept la …

Articole recomandate

18 noiembrie 2023

„Cavalerii“ incluziunii sociale: Special Olympics România, decorați pentru puterea transformatoare a implicării și a sportului

În 2005, ProTV intra în anul aniversar 10. Noi, echipa de creație, am intrat în brainstorming în ianuarie şi am mai ieşit la final de lună decembrie, în clinchet de zurgălăi şi de creiere stoarse dincolo de epuizare. Să ții pasul cu Adrian Sârbu era un cantonament al autodepăşirii, trăit într-un bildungsroman presărat cu ședințe...
Citește mai mult
2 aprilie 2023

7 ani de acasă împliniți de Code for Romania. Adevărații influenceri din lumea digitală produc conținutul unui viitor autentic și responsabil.

E nevoie de mult curaj și de nițică doză de ironie ca într-o zi de 1 aprilie din 2016 să decizi că nu mai vrei să rămâi captiv în Republica Farsistă România, așteptând schimbarea în bine din altă parte, și să pornești la drum cu o poveste tech din convingerea că noi suntem cei pe...
Citește mai mult
24 martie 2020

„Stați acasă, dar cu ședințe neanunțate!”

La final de februarie, când m-am întors de la Madrid, în avion am nimerit un loc pe scaunele de lângă ieșirea de urgență. Înainte de a decola, am fost întrebați dacă suntem de acord să ajutăm echipajul la evacuarea pasagerilor în cazul unei situații de urgență. „NU!‟, a strigat prompt un june îmbibat excesiv în...
Citește mai mult

Te invităm să colaborăm.

SERVICIILE NOASTRE

Producție TV

Producție TV

  • Servicii de creație pentru dezvoltarea formatelor tv inovatoare
  • Formarea și coordonarea echipei de producție
  • Crearea identității de brand a produselor media
  • Producția campaniilor de lansare a diferitelor proiecte multimedia
  • Servicii de branding și rebranding pentru industria de broadcasting
•••
Branded content

Branded content

  • Propuneri concepte pentru media clasică sau platforme digitale (audio, video, editorial, serii de interviuri)
  • Dezvoltare formate creative de publicitate (în funcție de mediu, obiectivele de business și target)
  • Scenarii de branded entertainment
  • Organizare și coordonare producție și postproducție
•••
Corporate video production

Corporate video production

  • Dezvoltarea de concepte și formate pentru campanii de imagine B2B sau B2C (campanii video, editoriale sau serii de interviuri)
  • Servicii de creație și producție pentru produse de content marketing
  • Campanii de employer branding
  • Campanii de conștientizare sau educative croite pe o temă relevantă pentru companie (propunerea și producția formatului potrivit, în funcție de target și obiective)
  • Produse video pentru self-marketing
•••
Marketing și branding

Marketing și branding

  • Definirea manualului de brand și a identității brandului
  • Livrarea de campanii de imagine la cheie : de la concept, la execuția audiovideo a materialelor de promovare
  • Conceperea campaniilor de promovare pentru lansări, aniversări de brand sau evenimente speciale
  • Campanii de follow-up
•••
Campanii sociale

Campanii sociale

  • Servicii de creație și producție video pentru campanii de CSR
  • Conceperea campaniilor de donații pentru ONG-uri
  • Realizarea de campanii aniversare sau sezoniere
  • Creare de conținut pentru paginile sociale
  • Implicarea în campanii editoriale
•••
Live entertainment

Live entertainment

  • Propuneri concept și scenariu eveniment
  • Coordonarea echipei de producție
  • Regie eveniment
  • Promovare eveniment
  • Susținere campanie de follow-up